24-12-2020, 06:13 PM
چگونه از دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
و سلامت موتور خودرو در هنگام خرید اطمینان حاصل کنیم؟تحریریه فرامحتوا۱۹ تیر ۱۳۹۸۰ نظر0413
و سلامت موتور خودرو در هنگام خرید اطمینان حاصل کنیم؟تحریریه فرامحتوا۱۹ تیر ۱۳۹۸۰ نظر0413
شاید برای هر کدام از ما حداقل یک بار اتفاق افتاده باشد که در حین خرید خودروی کارکرده دچار مشکل شده باشیم. خرید خودروی کارکرده بسیار دشوار است و واقعا بدون مشاوره خرید و کارشناس فنی خودرو، انتخاب خودروی مناسب بسیار سخت خواهد بود. گاهی حتی در مرحله تشخیص رنگ هم دچار مشکل میشویم و نمیتوانیم وضعیت رنگ و سلامت بدنه خودرو را تشخیص دهیم. اما واقعا چاره چیست؟ چطور باید یک خودروی کارکرده و سالم را به قیمت مناسب تهیه کنیم؟
در هنگام خرید خودرو باید کدام قسمتهای خودرو را بررسی کنیم؟
بسیاری از ما هنگام خرید خودرو دچار مشکل میشویم و نمیدانیم که از کجا باید شروع کنیم و در نهایت کدام قسمتهای خودرو را بررسی کنیم. حتی اگر نکات بررسی هر قسمت را به صورت کامل هم بدانیم، باز هم اگر به یک ترتیب دقیقا پیش نرویم، قطعا در حین بررسی خود دچار مشکل خواهیم شد.
به همین دلیل در ابتدا بهتر است بدنه خودرو را بررسی نمایید. در ادامه میتوانید وضعیت سلامت موتوری را بدون سوار شدن تشخیص دهید و در انتها کمی سوار خودرو شوید تا نکاتی دیگر را بررسی نمایید.
بررسی سلامت بدنه خودرو
برای بررسی سلامت بدنه خودرو، باید چندین و چند مورد مختلف را بررسی کنیم.
بررسی قر بدنه
در درجه اول سادهترین چیزی که در کارشناسی فنی خودرو میتوان انجام داد، بررسی ظاهر و قر شدگی بدنه است. با دقت جزء به جزء بدنه را بررسی کنید و ببینید که کدام قسمتهای بدنه دارای قر شدگی است و نیاز به تعمیر دارد. از طرف دیگر سعی کنید کمی تیز بین تر باشید و نقاطی که صافکاری شدهاند را تشخیص دهید. با کمی دقت میتوانید ببینید که آیا نقطهای از ماشین دچار تصادف شده یا نه. برای صافکاری از چکشهای مخصوصی استفاده میشود که حتی در بهترین حالت هم کمی جای آن روی گلگیر باقی میماند.
مقایسه درزهای خودرو
یکی از عوامل مهمی که میتوان تشخیص داد آیا خودرو تصادف شدید داشته یا نه، بررسی میزان درزهای خودرو است. منظور از درز فواصلی است که مثلا بین درب کاپوت و جلوپنجره یا گلگیر و درب خودرو وجود دارد. درزهای مختلفی در خودرو وجود دارند و باید همه آنها را بررسی کنید. در صورتی که خودرو دچار تصادف و یا آسیب شدید شده باشد، این درزها دیگر فواصل یکسانی نخواهند داشت.
به عنوان مثال فرض کنید که یک خودرو از ناحیه پشت دچار تصادف شدید شده باشد. در این حالت درز صندوق که حد فاصل بین درب صندوق و لبه بیرونی صندوق باشد، دیگر یکنواخت نخواهد بود و در این حالت برای دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
خیلی خطرناک خواهد بود. برای بررسی درز خودرو کافیست انگشت خود را لای آن درز قرار دهید و در تمامی طول مسیر بکشید. اگر قسمتی از آن برای انگشت شما گشاد و قسمت دیگر تنگ بود، یعنی فاصله درزها یکسان نیست و در آن قسمت خودرو دچار آسیب دیدگی شده.
خیلی خطرناک خواهد بود. برای بررسی درز خودرو کافیست انگشت خود را لای آن درز قرار دهید و در تمامی طول مسیر بکشید. اگر قسمتی از آن برای انگشت شما گشاد و قسمت دیگر تنگ بود، یعنی فاصله درزها یکسان نیست و در آن قسمت خودرو دچار آسیب دیدگی شده.
این مساله در مورد درز درب خودرو، کاپوت، گلگیر، درز درب و سقف و درب و رکاب نیز صادق است. پس هیچ گاه این مساله را فراموش نکنید.
فاصله چرخ تا گلگیر
اگر خودروی که قصد خرید آن را دارید دچار آسیب دیدگی شدید از ناحیه جلو و یا عقب شده باشد، در نتیجه شاسی آن کمی عقب یا جلو خواهد شد. تشخیص آسیب دیدگی شاسی انواع مختلف دارد که بررسی فاصله چرخ تا گلگیر یکی از انواع ساده آن است.
بین چرخ و قسمت داخلی گلگیر یک فاصله وجود دارد. توجه کنید که منظور از این فاصله در مورد چرخ جلو، فاصله چرخ تا سپر نیست بلکه باید فاصله چرخ تا گلگیر را اندازه بگیرید. برای چرخ عقب نیز دقیقا به همین شکل و فاصله چرخ تا گلگیر و یا همان چرخ تا رکاب عقب را باید بررسی کنید.
این فاصله را در مورد هر دو چرخ جلو اندازه بگیرید. فاصله اندازه گیری شده در دو چرخ جلو باید برابر باشند. اگر یک طرف فاصله کمتری نسبت به دیگری داشت، یعنی دقیقا از همان سمت خودرو دچار تصادف شده. اگر متر و یا چنین ابزارهایی در دسترس ندارید، میتوانید از دست خود استفاده کنید. کف دست را به صورت افقی در فاصله مورد نظر قرار دهید و با تعداد انگشتان این فاصله را اندازه بگیرید. مثلا در مورد چرخ سمت راننده، سه انگشت شما در این فاصله جای گرفت در حالی که در مورد چرخ شاگرد، دو انگشت در این فاصله جای گرفت. این یعنی خودرو از سمت شاگر تصادف داشته.
بررسی رنگ خودرو
تشخیص رنگ خودرو آنقدر مهم، کلیدی و در عین حال دشوار است که نیاز به کارشانس فنی خودرو دارد. کارشناس فنی خودرو تنها کسی است که با ابزارهای دقیق و چشمی تیز بین میتوان قادر به تشخیص رنگ خودرو باشد. در مشاوره خرید رنگ خودرو بسیار ارزشمند است و آن را جزئی از اصالت خودرو میدانند.
اگر هر قطعه از خودرو رنگ شده باشد، باعث کاهش قیمت آن میشود. مهمترین قسمتهای خودرو که اصلا نباید رنگ شده باشند، ستونها و سقف هستند. این دو قسمت اگر رنگ شده باشد بدین معناست که خودرو چپ کرده. حتی اگر اینطور هم نباشد، اما به این ترتیب برداشت شده و باعث افت شدید قیمت خودرو خواهد شد.
s
معیارهای خرید ماشین دست دوم
برای تشخیص رنگ خودرو چند راه مختلف وجود دارد. راه اول اینکه به چشمان خود اعتماد کنید و در محیطی روشن، از دور و نزدیک به بدنه خودرو دقت کنید. رنگ قسمتهای مختلف نباید با هم تفاوت داشته باشند. توجه داشته باشید که خودرو باید حتما تمیز باشد تا دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
داشته باشید.
داشته باشید.
از طرف دیگر دو وسیله مختلف برای تشخیص رنگ خودرو نیز وجود دارند. یکی از آنها قلمی آهنربایی و دیگری دستگاه دیجیتال تشخیص رنگ خودرو است. این قلم دقیقا شبیه به یک ماژیک بزرگ است. کافیست شما نوک آن را به قسمتهای مختلف خودرو بزنید و به آرامی آن را به سمت خود بکشید. اگر آهنربا کش آمد، یعنی آن قسمت بدنه بتونه ندارد. البته این وسیله ضاخمت رنگ را تشخیص میدهد، به همین دلیل باید بیش از یک سوم آهنربا بیرون بیاید تا نشان دهنده بی رنگ بودن خودرو باشد.
البته در مورد این قلمها مشکلی که وجود دارد این است که قادر به تشخیص قطعات تعویضی نیست و تنها بتونه بودن را میتوان تشخیص داد. اما وسایل دیجیتال که بسیار هم گران هستند، ضخامت دقیق رنگ را در هر قسمت بیان میکند. اگر ضخامت بیش از ۵۰ بود، یعنی خودرو رنگ شدگی دارد.
زیر قاب ستون را و نمدی سقف را ببینید
گاهی زمانی که ماشین چپ کند، صافکاران ماهر سقف یک خودروی اوراقی به رنگ فابریک را برش میدهند و با مهارت تمام آن را جای سقف خودروی تصادف کرده قرار میدهند. هرچقدر هم که صافکاران و نقاشان در کار خود مهارت داشته باشند، باز هم مجبور به این هستند که از ناحیه ستون این سقف جدید را به ماشین جوش بزنند.
در کارشناسی فنی خودروی این مساله مشخص میشود و در مشاوره خرید و قیمت تاثیر بسیار بسیار زیادی دارد. این جوش را از داخل اتاق میزنند و زیر قاب ستون مخفی میشود. بهتر است حتما پیش از خرید خودرو، زیر قاب ستون و نمدی سقف را نگاه کنید. به این شکل میتوانید از این اطمینان حاصل کنید که سقف خودرو تعویض شده یا نه.
پیچهای گلگیر و کاپوت را بررسی کنید
برخی از قطعات بدنه خودرو همانند گلگیرهای جلو، کاپوت، درب صندوق و دربهای ماشین با پیچ قابل باز و بسته شدن هستند. گاهی ممکن است پیش بیاید که در اثر تصادف شدید، قطعه بدنه را به صورت کلی عوض کنند که این مورد در قیمت خودرو بسیار تاثیر دارد. اگر کمی به این پیچها دقیق شوید، خواهید دید که کمی جای آچار خوردگی روی آنها وجود دارد.
اگر رد آچار خوردگی روی پیچها مشاهده کردید، این یعنی آن قطعه بدنه باز و بسته شده. حال ممکن است به خاطر بالا رفتن دقت صافکاری قطعه را باز کردند و یا آن را تعویض نمودند.
بررسی وضعیت شاسی جلو و سینی فن
سینی و شاسی جلو، داخل کاپوت و زیر قسمت چراغ قرار دارند. اگر خودرو از قسمت جلو تصادف کرده و این دو قطعه آسیب دیده باشند، در مشاوره خرید بسیار تاثیر دارد و افت قیمت شدیدی خواهد داشت. از طرفی هرچقدر هم که صافکار با مهارت باشد، باز هم رد چروک شدگی سینی و شاسی روی آن باقی خواهد ماند. به همین دلیل با کمی تیز بینی میتوانید متوجه این موضوع شوید.
بررسی وضعیت شاسی عقب
شاسی یا همان سینی عقب خودرو داخل صندوق قرار دارد. در حقیقت منظور از سینی عقب، همانی کف صندوق است. در مورد خودروهایی که زاپاس در صندوق قرار دارد، اگر زاپاس به سختی در بیاید و یا با مشکل زیاد جا بیافتد، این یعنی سینی آسیب دیده. از باز و بسته شدن درب صندوق نیز میتوان متوجه آسیب به سینی عقب شد. درب صندوق باید به آرامی باز و بسته شود و نیاز به ضربه نداشته باشد. اگر این مسائل همگی طبیعی بودند، بهتر است نمد کف صندوق را بالا بزنید و آرام آرام دستتان را روی کفه صندوق بکشید. اصلا نباید موج یا برآمدگی زیر دست خود حس کنید. اگر چنین بود، یعنی خودرو تصادف داشته اما به صورت ماهرانهای تعمیر شده.
بررسی سلامت موتوری خودرو
بررسی سلامت موتوری خودرو قطعا نیاز به کارشناس دقیق دارد اما چند مورد کوتاه را میتوانید خودتان بررسی کنید.
دود آبی یا دود سفید
اجازه دهید خودرو حسابی گرم شود. سپس چند گاز بسیار محکم به آن دهید و ببینید که آیا از اگزوز دود آبی و یا سفید میبینید یا نه. اگر دود آبی ببینید نشانه روغن سوزی و اگر دود سفید ببینید نشانه ضعف واشر سرسیلندر است.
بررسی دیسک و صفحه
برای بررسی قدرت دیسک و صفحه، در یک جایی با شیب به سمت بالا، دستی خودرو را کاملا بکشید و آن را درون دنده یک قرار دهید. سپس کلاج را به آرامی رها کنید و میزان کشش و قدرت خود را بسنجید. اگر خودرو به سرعت خاموش شد و نتوانست تکان بخورد، یعنی دیسک و صفحه آن ضعیف شده.
بررسی مکش موتور
برای این کار درب موتور (همان قسمتی که روغن را داخل موتور میریزید) باز کنید و حین اینکه موتور درجا کار میکند، کف دستتان را روی دریچه موتور قرار دهید. سپس از کسی بخواهید که به ماشین گاز دهید. زمانی که ماشین گاز میخورد، باید موتور مکش خوبی داشته باشد و دست شما را به خوبی بمکد. از طرفی زمانی که دستتان را بر میدارید، به کف دست خود دقت کنید.
اگر موتور و فشار روغن آن سالم باشد، نباید به کف دست شما بیش از یک تا دو قطره روغن چکیده باشد. یکی از مسائل دیگر که میتوان از همین قسمت بررسی کرد، کمپرس موتور است. از این دریچه نباید بخار روغن زیادی بیرون بیاید. البته برخی خودروها مثل خانواده پژو موتور گرمی دارند و به هر صورت کمی بخار روغن خواهند داشت، اما باید به میزان آن توجه کرد.