گرایش های کارشناسی ارشد مجموعه مهندسی مکانیک


امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

[-]
کلمات کلیدی
کارشناسی ارشد مهندسی گرایش های مکانیک مجموعه

گرایش های کارشناسی ارشد مجموعه مهندسی مکانیک
#1
کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک در دانشگاه های ایران به پنج گرایش و چندین زیرگرایش تقسیم می شود که عبارتند از:

مهندسی مکانیک- گرایش ساخت و تولید

مهندسی مکانیک- گرایش طراحی کاربردی

مهندسی مکانیک- گرایش تبدیل انرژی

مهندسی مکانیک- گرایش سیستم محرکه خودرو

مهندسی مکانیک- گرایش طراحی سیستم های دینامیکی خودرو

مهندسی مکانیک- گرایش سازه بدنه خودرو

مکاترونیک

مهندسی پزشکی- گرایش بیومکانیک

مهندسی تسلیحات- گرایش سلاح

مهندسی طراحی و ساخت خودروهای نظامی- گرایش طراحی دینامیک خودرو

مهندسی طراحی و ساخت خودروهای نظامی- گرایش سازه و بدنه خودرو

مهندسی طراحی و ساخت خودروهای نظامی- گرایش نیروی محرکه خودرو

 

دقیق ترین نرم افزار انتخاب رشته ارشد 99

دقیق ترین نرم افزار انتخاب رشته ارشد 99

مهندسی مکانیک گرایش ساخت و تولید
متخصصان این گرایش با تکنولوژی­های مربوط به ابزارسازی، ریخته گری ، جوشکاری، فرم دادن فلزات، طراحی کارگاه یا کارخانه های تولیدی، ساخت و تولید ماشین آلات صنایع (کشاورزی ، نظامی، ماشین سازی، ابزارسازی ، خودروسازی و ... سر و کار دارند. فارغ التحصیلان این دوره قادر خواهند بود در صنایعی مانند ماشین سازی، ابزارسازی، خودروسازی ، صنایع کشاورزی، صنایع هوایی و تسلیحاتی به ساخت و تولید ماشین آلات، طراحی کارگاه و یا کارخانه­های تولیدی بپردازند و نظارت و بهره برداری و اجرای صحیح طرح­ها را عهده دار شوند. دروس این دروه شامل مطالبی در مورد نحوه تولید، طراحی قالب­های پرس، طراحی قید و بندها، کار و برنامه ریزی با ماشین­های اتوماتیک، اصول کلی و نحوه کار با ماشین­های دستی و تعمیر و نصب تمام سرویس­های صنعتی می­باشد و درصد نسبتا بالایی از آنها به صورت عملی ارائه می گردد. با توجه به پیشروی کشور به سمت خودکفایی صنایع، این رشته دارای بازار کار خوبی است.

 

مهندسی مکانیک گرایش طراحی کاربردی
هدف از این گرایش تربیت متخصصانی است که بتوانند در مراکز تولید و کارخانه­ها به طراحی اجزاء و مکانیزم ماشین آلات مختلف بپردازند. فارغ التحصیلان می­توانند در کارخانجات مختلف نظیر خودروسازی، صنایع نفت، صنایع نظامی، صنایع تسلیحاتی، صنایع هوافضا، ذوب فلزات و صنایع غذایی و ... مشغول به کار شوند. از جمله دروس این دوره می توان دروس مقاومت مصالح، طراحی اجزاء، ارتعاشات، کنترل و دینامیک را نام برد. در این رشته زمینه اشتغال و بازار کار خوبی وجود دارد.

مهندسی مکانیک گرایش تبدیل انرژی
این رشته در به کار بردن علوم و تکنولوژی جهت طراحی و محاسبه اجزاء سیستم­هایی که اساس کار آنها مبتنی بر تبدیل انرژی، انتقال حرارت و جرم است به متخصصان کارآیی لازم را می­دهد و آنها را جهت فعالیت در صنایع مختلف مکانیک آماده می­سازد. فارغ التحصیلان این دوره قادر به طراحی و محاسبه اجزا و سیستم­ها در بخش­های عمده­ای از صنایع نظیر صنعت نفت و گاز، صنایع هوایی، صنایع نظامی، صنایع خودروسازی ، نیروگاه­ها، صنایع غذایی، ذوب فلزات و ... هستند.

 

عضویت در کانال تخصصی کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک

دقیق ترین نرم افزار انتخاب رشته ارشد 99

 
مهندسی مکانیک گرایش مهندسی پزشکی - بیومکانیک
دانشجوی‌ مهندسی‌ پزشکی‌ گرایش‌ بیومکانیک‌ با به‌ کارگیری‌ مفاهیم‌ مکانیکی‌ در زمینه‌های‌ پزشکی‌ آشنا می‌شود. اهمیت‌ این‌ رشته‌ زمانی‌ آشکار می‌شود که‌ بدانیم‌ جلوه‌های‌ مختلف‌ انسانی،‌ جنبه‌های‌ مکانیکی‌ قوی‌ دارد. مثلاً در ساخت‌ دست‌، پا‌ و قلب‌ مصنوعی‌ باید یک‌ متخصص‌ بیومکانیک‌ در مورد نحوه‌ حرکت‌ اندام‌های‌ یاد شده‌ نظر بدهد. همچنین‌ در زمینه‌ سازگاری‌ محیط‌ صنعتی‌ و غیرصنعتی‌ با بدن‌ انسان‌ علم‌ بیومکانیک‌ نقش‌ مهمی‌ را ایفا می‌کند. از جمله دروس لازم برای این گرایش می­توان به دینامیک‌ و ارتعاشات‌ در مهندسی‌ پزشکی‌، خواص‌ مواد مهندسی‌، مقدمه‌ای‌ بر کاربرد مواد مهندسی‌ در پزشکی‌، مکانیک‌ سیالات‌، کینزیولوژی‌ و بیومکانیک‌ مقدماتی‌، ارتز و پروتز، طراحی‌ اجزاء، دینامیک‌ ماشین‌، ترمودینامیک‌ و انتقال‌ حرارت‌، طراحی‌ و تولید به‌ کمک‌ کامپیوتر، شیمی‌ عمومی‌، بیوشیمی اشاره کرد.پیشرفت در این شاخه به ساخت قلب مصنوعی ، دریچه های قلب ، مفاصل مصنوعی درک بهتر از عملیات و کارکرد قلب ، ریه ، شریان ها ،مویرگ ها ،استخوان ها ،غضروف ها ،تاندون ها، دیسکهای بین مهره ای و پیوندهای سیستم اسکلتی-عضلانی بدن شده است.

 

کانال تلگرام کارشناسی ارشد مکانیک به تازگی راه اندازی شده است که می توانید با عضویت در آن به منبع گرانبهایی از مفیدترین مطالب درسترسی داشته باشید. برای عضویت بر روی لینک زیر کلیک کنید.

عضویت در کانال تخصصی کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک

 

مهندسی مکانیک گرایش سیستم محرکه خودرو
امروزه قوای محرکه خودرو به لحاظ نحوه تامین انرژی و طراحی بهینه توجه طراحان زیادی را به خود جلب نموده است. هم‌اکنون قوای محرکه خودروها، غالبا موتورهای درون‌سوز از نوع اشتعال جرقه‌ای و یا اشتعال فشاری هستند. این موتورها دارای انواع مختلفی است که می‌توان از دیدگاه­های متفاوتی آنها را دسته‌بندی نمود. موتورهای دوزمانه و چهار زمانه، موتورهای کاربراتوری و انژکتوری، پاشش مستقیم (درون سیلندر) و یا غیرمستقیم (درون منیفولد)، بنزینی، گازوییلی، گاز‌سوز، دوگانه‌سوز، الکلی، تنفس طبیعی، سوپرشارژ (پرخورانی) و توربوشارژ، از انواع موتورها هستند که بر مبنای احتراق داخلی عمل می‌نماید. البته مبحث انواع سوخت های جایگزین، همچون سوخت های زیستی، هیدروژن و دیگر مواد پاک و همچنین انرژی‌های الکتریکی در قالب خودروهای برقی یا هیبریدی و یا انرژی خورشیدی از دیگر موضوعات در مبحث قوای محرکه است.

در گرایش قوای محرکه مهندسین در جهت طراحی بهینه موتور برای کاهش مصرف سوخت و بهبود پارامترهای عملکردی موتور نظیر توان و گشتاور تلاش می­کنند. همچنین سیستم­های جانبی همچون سیستم­های خنک‌کاری موتور و سیستم‌های تهویه مطبوع خودرو از جمله مواردی است که در فضای رقابتی طراحی باعث چشمگیر شدن ویژگی­های یک سیستم طراحی شده می­گردد. مهندسین خودرو در این گرایش نیاز به تسلط بر مکانیک جریان سیالات و انتقال حرارت ناشی از آن دارند. از نرم افزارهای تحقیقاتی در این زمینه می‌توان به GT Power ، Kiva و AVL FIRE اشاره نمود.

 

دقیق ترین نرم افزار انتخاب رشته ارشد 99

دقیق ترین نرم افزار انتخاب رشته ارشد 99

 

مهندسی مکانیک گرایش طراحی سیستم های دینامیکی خودرو
 راحتی سفر به معنای کاهش ضربات ناشی از ناهمواری­های سطح جاده به سرنشینان یکی از مهمترین پارامترها در طراحی خودروی مناسب به شمار می‌رود. همچنین فرمان پذیری خودرو در جاده، علی‌الخصوص در پیچ­های تند موضوع مهم دیگری است که باید به آن توجه داشت. از طرف دیگر یکی از ملزومات خودروی ایمن، داشتن سیستم ترمز کاملا مطمئن است. این موضوعات سرفصل مباحثی هستند که به تفصیل درگرایش سیستم های تعلیق، ترمز و فرمان مورد بررسی قرار می‌گیرند. برای این منظور، دانشجویان با تکنولوژی­های مختلف روز دنیا در زمینه تعلیق، ترمز و فرمان آشنا شده، سپس مبانی طراحی آن را آموزش دیده، ضمن شناخت دقیق‌تر سیستم­های تعلیق و فرمان، با روش­های شبیه‌سازی و حل عددی معادلات دینامیکی خودرو آشنا می‌شوند.

کانال تلگرام کارشناسی ارشد مکانیک به تازگی راه اندازی شده است که می توانید با عضویت در آن به منبع گرانبهایی از مفیدترین مطالب درسترسی داشته باشید. برای عضویت بر روی لینک زیر کلیک کنید.

عضویت در کانال تخصصی کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک

دقیق ترین نرم افزار انتخاب رشته ارشد 99

مهندسی مکانیک گرایش سازه بدنه خودرو
بدنه ایمن‌تر، زیباتر و سبک‌تر، عامل موفقیت خودروسازها در قرن بیست‌ویکم خواهد بود. امروزه طراحان کارخانجات بزرگ توانسته‌اند با استفاده از مواد پیشرفته مهندسی ط­حهایی را در بدنه خودرو ارائه نمایند که تا کنون نظیرش دیده نشده بود و بعضا در رویاها و تخیل یافت می‌شد. برای طراحی و ساخت چنین خودروهایی، نیاز به دانش کامل در زمینه مواد، مقاومت آنها، مکانیزم ها، طراحی و محاسبات مهندسی و همچنین فرآیندهای تولید می‌باشد. ایمنی بدنه تنها با محاسبات دقیق مهندسی دست یافتنی خواهد بود. در این راستا طراحی سازه خودرو بر اساس جذب انرژی بهینه در برخورد و تصادف اهمیت ویژه‌ای دارد. نرم افزارهای شبیه‌سازی نظیر Abaqus ، Ansys، LS-Dyna، MADYMO از جمله نرم‌افزارهای مورد استفاده در این زمینه هستند.

مهندسی مکانیک گرایش مکاترونیک
مکاترونیک یا مهندسی مکانیک و الکــترونیک تلفیق سه رشته مهندسی مکانیک، مهندسی الکترونیک و مهندسی کامپیوتر است. این رشته سعی بر آن دارد تا نگاهی یکپارچه به سیستم‌های تشکیل شده از اجزای مکانیکی - الکترونیکی - کنترلی و نرم‌افزار داشته باشد .واژه مکاترونیک توجه شما را به علم مکانیک و الکترونیک جلب می‌کند. اما هدف مکاترونیک ایجاد و استفاده از ارتباط داخلیِ میان ‌رشته‌های مهندسی مرتبط با اتوماسیون و خودکارسازی است، تا یک نمایه از کنترلِ پیشرفته‏ را در سیستم‌های ترکیبی به خدمت بگیرد. مهندسی مکاترونیک یک مجموعه بین‌ رشته‌ای تلفیقی از پوشش اهداف مشترک رشته‌های مهندسی مکانیک، مهندسی برق،مهندسی کنترل و مهندسی کامپیوتر پدیدآمده ‌است. هدف مکاترونیک این است که به سیستم‌های ساده‌تر، ارزان‌تر، راحت‌تر و انعطاف‌پذیرتر دست یابیم. در نگاه دیگر فارغ التحصیلان رشته مهندسی مکاترونیک با دید جامعی که از علوم مهندسی (مکانیک، الکترونیک و کامپیوتر) دارند می­توانند بر اجرای طرح های مهندسی نظارت داشته و برای آنها برنامه ریزی نمایند.

 


دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.



دقیق ترین نرم افزار انتخاب رشته ارشد 99

 

دوره کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک شامل 24 واحد درسی، 2 واحد سمینار و 6 واحد پایان‌نامه می‌باشد، که از این بین باید 9 واحد از بین درس های اجباری و 15 واحد از دروس اختیاری پاس کرد.
پاسخ


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان