خودروهای خریداری شده توسط واسطهها باید دیر یا زود دوباره به مصرف کننده واقعی فروخته شوند و دلال هم برای همیشه خودرو خریداری شده را در پارکینگ خانهای نگهداری نمیکند. در این میان، جای طرح این پرسش وجود دارد که چرا با وجود افزایش تولید، قیمت خودرو در ایران همچنان سیر صعودی دارد؟
قیمت خودرو در ایران در حالی همچنان سیر صعودی دارد که براساس آمارها، تولید خودرو توسط خودروسازان کشور افزایش قابل توجهی داشته است. براساس منطق اقتصادی، در شرایط افزایش عرضه و با فرض ثبات تقاضا، قیمتها باید نزولی باشند، اما چرا این اتفاق در اقتصاد ایران و به طور مشخص در مورد قیمت خودرو رخ نمیدهد؟
آخرین گزارش تولید و تحویل تجمعی دو خودروساز بزرگ کشور، ایران خودرو و سایپا، نشان میدهد که تا پایان مردادماه سال جاری، تولیدات خودرویی این دو شرکت در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۳۹۸، حدود ۲۱ درصد افزایش داشته است. افزایش تولید خودرو، اما در حالی صورت میگیرد که تقاضا برای خرید خودروهای داخلی نیز عمدتاً به دلیل بروز شوک تورمی به شدت افزایش پیدا کرده، تا آنجا که بر اساس برخی آمارها، تقاضا برای خرید خودرو در کشور هرگز تا این اندازه بالا نبوده است.
براساس نتایج یک نظرسنجی که در زمستان سال ۱۳۹۸ منتشر شده بود، حدود ۶۰ درصد از خریداران خودروهای صفر کیلومتر به قیمت درب کارخانه، خودروهای خود را مجدداً میفروختند. به این ترتیب، به نظر میرسد بازار خودرو در ایران حالا دیگر نه بر اساس «تقاضای مصرفی»، که بر اساس تقاضا برای واسطه گری به پیش میرود.
با این حال، خودروهای خریداری شده توسط واسطهها هم باید دیر یا زود دوباره به مصرف کننده واقعی فروخته شوند و دلال هم برای همیشه خودرو خریداری شده را در پارکینگ خانهای نگهداری نمیکند. بنابراین، جای طرح این پرسش وجود دارد که چرا با وجود افزایش تولید، قیمت خودرو در ایران همچنان سیر صعودی دارد؟
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
قیمت خودرو در ایران در حالی همچنان سیر صعودی دارد که براساس آمارها، تولید خودرو توسط خودروسازان کشور افزایش قابل توجهی داشته است. براساس منطق اقتصادی، در شرایط افزایش عرضه و با فرض ثبات تقاضا، قیمتها باید نزولی باشند، اما چرا این اتفاق در اقتصاد ایران و به طور مشخص در مورد قیمت خودرو رخ نمیدهد؟
آخرین گزارش تولید و تحویل تجمعی دو خودروساز بزرگ کشور، ایران خودرو و سایپا، نشان میدهد که تا پایان مردادماه سال جاری، تولیدات خودرویی این دو شرکت در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۳۹۸، حدود ۲۱ درصد افزایش داشته است. افزایش تولید خودرو، اما در حالی صورت میگیرد که تقاضا برای خرید خودروهای داخلی نیز عمدتاً به دلیل بروز شوک تورمی به شدت افزایش پیدا کرده، تا آنجا که بر اساس برخی آمارها، تقاضا برای خرید خودرو در کشور هرگز تا این اندازه بالا نبوده است.
براساس نتایج یک نظرسنجی که در زمستان سال ۱۳۹۸ منتشر شده بود، حدود ۶۰ درصد از خریداران خودروهای صفر کیلومتر به قیمت درب کارخانه، خودروهای خود را مجدداً میفروختند. به این ترتیب، به نظر میرسد بازار خودرو در ایران حالا دیگر نه بر اساس «تقاضای مصرفی»، که بر اساس تقاضا برای واسطه گری به پیش میرود.
با این حال، خودروهای خریداری شده توسط واسطهها هم باید دیر یا زود دوباره به مصرف کننده واقعی فروخته شوند و دلال هم برای همیشه خودرو خریداری شده را در پارکینگ خانهای نگهداری نمیکند. بنابراین، جای طرح این پرسش وجود دارد که چرا با وجود افزایش تولید، قیمت خودرو در ایران همچنان سیر صعودی دارد؟
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.